יום שני, 29 בפברואר 2016

אזרחים נרמסו תחת שרשראות הדחפור ● לדיווח המלא

תושבים ברחובות קדושת לוי ושלום רב בביתר עילית, הופתעו אתמול בבוקר (ראשון) כאשר דחפור ענק החל לנגוס בלי אומר ודברים בסלעים ועפר בצלע גבעה, והחל להשליכם לכביש הגישה לבתיהם.

היו שיצאו בבוקר ברכבם להביא את ילדיהם לבתי הספר ותלמודי התורה, ובתחילה לא ייחסו חשיבות רבה לדחפור הענק שחנה בצד הכביש, וכמעט שחסם את הדרך. הם חלפו על ידו בזהירות, מבליא לנחש מה יקרה כשהם יחזרו הביתה: הדרך תחסם כליל – במפתיע.

שמא מדובר באיזו התנחלות או מאחז בצפון השומרון, ומדובר בקבוצת פחונים על גבעה נטושה? לא ולא. מדובר בעיר החרדית הגדולה בארץ – ביתר עילית, בעלת אלפי בתי אב. כשחזרו חלק מהדיירים, על מה שהיה עד לפני שעה קלה 'כביש' המתינו בניחותא סלעים משוננים וערימות עפר, והדחפור ממשיך בשלו: נוגס ביד ברזל בגבעה הסמוכה, וממלא את הכביש בעפר ובסלעים ככל אשר תמצא ידו (הארוכה).

הקדמה קצרה, למי שלא מכיר את האיזור:

רחובות קדושת לוי ושלום רב, בנויים כמו בתים רבים אחרים בביתר: בצורת מדורגים. קומת כניסה, מעליה שלוש קומות, ומתחתיה שלוש קומות נוספות. מי בר דעת ויסכים לרכוש דירה בלי מעלית בקומות התחתונות, עד כדי 3-? לכך הגיע הפתרון: כניסה נוספת לבניין מלמטה. לא עוד 3-, אלא קומת קרקע מכניסה תחתונה.

הכביש התחתון מקיף את הרחובות כטבעת, ולו כניסה מרחוב שלום רב, ויציאה מרחוב קדושת לוי, ולהיפך. הוא משמש את תנועת רכבי הביטחון כדי לסרוק את הגדר. כך למשל, אמבולנס במקרה חירום יכול לקבל גישה מהירה ונוחה במקרה חירום ל"ע. וכנ"ל במקרה שריפה, שלמכבי האש אין גישה מהרחוב למעלה לדירות התחתונות, ובאמצעות כביש הגישה ניתן מענה בעת הצורך.

תושבים שהתקשרו לגורמים בעירייה על חסימת כביש הגישה מרחוב קדושת לוי,  קיבלו את המענה הבא: מדובר בדרך חירום בלבד, שאינה מיועדת לתושבים. כעת נבנה שם מבנה ציבור על פי היתר בניה, ולכן הדרך הזמנית שהיתה שם, נחסמה."

תושבים בשכונה הביעו תרעומת גדולה על המהלך, שהתבצע כמחטף ומבלי להודיע ולו דקה אחת מראש לדיירים. זאת ועוד: ה'מחטף' כפי שמכנים אותו הדיירים – בוצע ללא פרסום הכוונה לבנות בשטח המעבר, כראוי בכל היתר בנייה. בפרט במקרה כזה של חסימת מעבר יומיומי שעלול לפגוע באיכות חייהם של מאות תושבים, מן הראוי שיפורסם מבעוד מועד תכניות הבנייה, בכדי שיוכלו להגיש התנגדויות כחוק, באם ישנן כאלה.

בעקבות תקדימים שונים שהיו בעיר לאחרונה, הסתבר שהדרך היחידה לפעול ולעצור בפועל את המהלך, היא באמצעות עתירה לבית משפט לצו מניעה. לאחר קבלת ברכת הדרך מרבנים, קבוצת תושבים פנתה לעו"ד מתמחה מסוגו בתחום, כדי להניע את המהלך, לעצירת המחטף לפני שיהיה מאוחר מידי.





3 תגובות:

  1. אנונימי29.2.2016, 18:39

    אני ממליץ לכם קודם כל לבדוק לפני שאתם תפקידו כסף בבית משפט ועורכי דין האם הכביש הוא חוקי או שהדלת בבנין שלכם הוא רק לחצר, כי אם המהנדס של העיר יוכיח שהכביש הוא רק חירום אזי סיכוייכם קלוש ביותר אז לכו לבדוק לפני שיהיה מאוחר
    יש אדריכלים בעיר שיש להם קישור לראות את כל שטחי העיר

    השבמחק
  2. אנונימי29.2.2016, 20:46

    עיירת מאפייה. מה ציפיתם?

    השבמחק
  3. למגיב 1: היתר הבנייה מבוסס על שני כניסות לבניין על כל המשתמע מכך. והיות והעירייה לא פרסמה כוונתה לשינוי מראש, מדובר לכאורה בצעד בלתי חוקי בעליל. מה שכן, לצערינו נוכחנו לדעת שבביתר יש פחד בלתי מוסבר של תושבים להלחם על זכויותיהם, ומכאן כנראה ההתעלמות מהזכות הבסיסית האלמנטרית להודיע מראש על כל שינוי שכזה בתכנון שיש לו השלכה משמעותית ויומיומית על מאות תושבי הרחובות.

    לדוגמא אחד מחברי העירייה הבכירים, לא הסס במקרה דומה לפנות לבית משפט וקיבל צוו מניעה מיד.

    השבמחק