יום שני, 5 במאי 2014

מתחת לראדר: מה באמת קורה בשכונת הדר ביתר?

שכונת הדר בעיר ביתר מנותקת מערב פסח מחשמל, מים חמים, ושמירה • "למה מחכים, לרצח בדמות משפחת פוגל באיתמר"? • העירייה: "לא נחבר חשמל לתרכובת של אוהלים ופחונים" • כל הפרטים
מאת שרי רוט, חרדים 10

ד' אייר התשע"ד / 04.05.2014


ראש העירייה אפרים מאיר רובינשטיין

שכונה קטנה, כמעט עלומה, הבנויה בסמיכות לעיר ביתר עילית, מוצאת את עצמה בימים האחרונים שוב ושוב בכותרות המקומיות. המדובר הוא בשכונה בשם הדר ביתר, לה נותק החשמל מזה מספר שבועות, וכן הופסקה השמירה שמומנה עד כה על ידי עיריית ביתר עילית.

לדברי גורם בכיר בעיריית ביתר, מדובר בפולשים בלתי חוקיים שהמנהל מתכוון לפנותם. זו גם הסיבה שהחשמל נותק. חברת החשמל גילתה כי מדובר בחיבורים פיראטיים, זאת מלבד העובדה כי המקום בנוי באופן בלתי תקני וחיבור חשמל יכול להוות סכנה. לדבריו, דאגה העירייה במשך שנים לתאורת רחוב, אלא שהתושבים התרגלו להתחבר אל התאורה באופן פיראטי. חוות דעת של היועץ המשפטי של העירייה, עודד בן עמי, קובעת כי באם תמשיך העירייה לספק את החשמל – יהפוך החיוב לחיוב אישי. כאשר מדובר בכחמישים אלף ש"ח לחודש, אין כל אפשרות להמשיך בכך.

"החגיגה הסתיימה, שנים משחקים התושבים עם העירייה", אומר אותו גורם בכיר.

למרבה האירוניה, עצם העלאת הדיון לכלי התקשורת, עלולה, כך נראה, לזרז את פינוי השכונה על ידי המנהל, אך מנגד, התושבים עצמם מעוניינים להפיץ בכל זאת את האירועים בתקשורת.

ניתוק החשמל על ידי העירייה קורע לב מחד, שכן משפחות שלמות על טפן ונשיהם יושבים בבתים בלי חיבורי חשמל, אך מאידך ידי העירייה כבולות מלסייע, כאמור. אלא שהקונפליקט הזה הפך זה מכבר לכלי ניגוח בידי גורמים באופוזיציה. גורמים בלתי רשמיים המקורבים לעיריית ביתר עילית טוענים: "האופוזיציה מחפשת כל הזמן את מאיר רובינשטיין, ראש העיר, הסיפור הזה בא להם בזמן הנכון". מאידך, גורמים באופוזיציה טוענים: "ראש עיר המתנכר ומתעלם מסבל אנושי, אל יתלונן על המתלוננים".

יישוב שאינו קיים: מחכים לרצח כמו משפחת פוגל?

הדר ביתר הוקמה בשנת 1988, עוד לפני הקמת העיר ביתר עילית עצמה. לדברי התושבים, מאז ועד היום מתוקצב המושב על יד משרד הבטחון, בסך 52,000 שקל לשנה, כאשר הסכום כולל את כל ההוצאות – חשמל, ביוב מים ובטחון. בעירייה מתקשים להבין את הטענה, שכן לדבריהם המקום כלל אינו מוכר, וגם מבחינת משרד הבטחון "אין שכונה כזו". מהיכן אם כן מגיעים התקציבים?

עד לפני כשנה היו התושבים מעבירים את תשלום החשמל לעירייה, שמצידה היתה מעבירה את הכספים לחברת החשמל. רק כאשר גילתה חברת החשמל כי הצטבר בקופה חוב ענק החלה 'לרחרח' באזור, וחשפה כי קיימים לא מעט חיבורים פיראטיים. חברת החשמל סירבה לחבר את החיבורים הלא קונוונציונאליים הללו באופן תקני לרשת החשמל, בטענה שמדובר בבנייה בלתי תקנית וכי החיבורים יהוו סכנה.

בשלב הבא, כשהחוב הגיע למיימדים עצומים, ניתקה חברת החשמל את החשמל מהמושב, עוד בערב חג הפסח.

במקביל, נרשמו לאחרונה ניתוקים רבים של חשמל ברחובות שונים בעיר, מה שהביא לפגישה של ראש העיר עם בכירים בחברת החשמל, שהזדרזה מצידה לבדוק בצורה יסודית כל חיבור פיראטי, כשהיא מנתקת אותו לחלוטין מזרם חשמל. כך קרה לדירות מחסן רבות בעיר, כך קרה גם למושב, שמערב פסח עד ליום זה חיים כ- 20 משפחות ללא חשמל, ללא מים חמים וללא הטענה למכשירים הסלולאריים.

לדברי התושבים, מדובר במושב הנמצא במרחק של כ-300 מטר מוואדי פוקין, וכי עצם ישיבתם במקום מונעת מהוואדי להציף את השטח בואכה ביתר. בעתיד, באם תיבנה גבעה C (כיום בנויות בביתר גבעות A ו-B בלבד), היא תגיע בסמוך מאד להדר ביתר, אלא שעד כה ממשלות ישראל לא אישרו את ההרחבה, מטעמים בינלאומיים. כיום הרחוב הסמוך ביותר למושב הוא רחוב הרב שך.

התושבים טוענים, כי שורר אצלם כרגע חוסר בטחון מוחלט, וזאת לאחר שהעירייה הפסיקה לשלוח למקום את ניידות הסיור, כפי שנעשה במהלך השנים. אחד התושבים עמו שוחחנו אומר: "הילדים מפחדים להירדם בלילה, גם בשל החשיכה השוררת ואשר אור הנרות אינו מצליח להפיגה, וגם בשל הסמיכות לכפרים העוינים בסביבה. האם העירייה ממתינה לאירוע בטחוני בדמות רצח משפחת פוגל באיתמר, כדי להבין שחובה עליה לשלוח לנו שמירה?"



לדבריו, "התושבים רצו ורוצים להגיע להסדר תשלום ולהעברת השעון לידי חברת החשמל כך שהתושבים בעצמם ידאגו לתקצוב ממשרד הביטחון ישירות לחברת החשמל, אלא שהעירייה מסרבת".

בעירייה, כאמור, טוענים אחרת, ומסבירים כי אין כל אפשרות חוקית לחיבור חשמל ל"תרכובת של אוהלים ומבנים מאולתרים – קראוונים, ופחונים". לגבי נושא השמירה, אומרים בעירייה כי המוקד העירוני עורך את הסיורים השגרתיים במקום, כתמיד.

- See more at: http://www.ch10.co.il/?p=14765#sthash.mTpEdVmd.dpuf

תגובה 1:

  1. אנונימי11.11.2022, 12:39

    בושה וחרפה אם ההתחלות ביתר עילית רוצה לפנות ישוב שקיים 29 שנה ליפני הקמת העיר איזה מין דתיים אלו שמסלקים יהודים מבתיהם כמו קבוצת שודדי אדמות כמו שגנבו חערבים טת אדמותיהם אין להם גבול ומשמיים עוד יבואו איתם חשבון חבל שההיסטוריבץה של אבותיהם נשכחת מהם והם מתנהגים כמו קלגסים ושודדי אדמות אנגלו סקסונים הדר ביתר הוא ישוב בארץ ישראל וביתר עילית התנחלות אין פו פורפורציה לחוק

    השבמחק