יום שבת, 15 בפברואר 2014

עיריית ביתר עילית בקריסה תקציבית! (1)

מהו חשב מלווה? מי ממנה אותו? ולמה? מה סמכויותיו? מה הצדדים הטובים של החשב?

חשב מלווה


במקרים בהם משרד הפנים סבור כי הרשות המקומית אינה מסוגלת ליישם את תכנית ההבראה במלואה, יש באפשרותו למנות לרשות חשב מלווה שתפקידו ללוות את הרשות בהליך ההבראה (לעיתים משלב הכנת התכנית). לחשב המלווה זכות חתימה שלישית על כל הוצאות הרשות.


מינוי חשב מלווה

מתוך: דיני רשויות מקומיות > דיני רשויות מקומיות > פרק עשירי מועצות שאינן מתפקדות, מינוי מועצה ממונה או ועדה ממונה וצעדים מונעים.

שר הפנים רשאי , לאחר שנתן לראש העיריה הזדמנות להשמיע את טענותיו , ומנימוקים שיירשמו , למנות לעיריה חשב מלווה לתקופה שיקבע , בהתקיים אחד מאלה : ( 1 ) שיעור הגירעון השוטף של העיריה , כפי שהופיע בדוח המבוקר האחרון , הוא עשרה אחוזים או יותר , ושיעור הגירעון המצטבר של העיריה הוא חמישה עשר אחוזים או יותר ; ( 2 ) תקציב העיריה או ענייניה הכספיים האחרים מנוהלים , לדעת השר , באורח לא תקין או שלא בהתאם להוראות כל דין ; ( 3 ) קיימות נסיבות מיוחדות שבשלהן דרוש , לדעת השר , מנימוקים שיירשמו , למנות חשב מלווה , לשם הבטחת ניהול כספי תקין של העיריה , כגון איחוד העיריה עם רשות מקומית אחרת לפי כל דין , או עריכת הסדר נושים לעירייה לפי הוראות סעיף 146 א . השר רשאי להאריך את תקופת מינויו של החשב המלווה בתקופות נוספות כפי שיקבע . שכרו של החשב המלווה ישולם מתקציב משרד הפנים . הודעה על מינוי חשב מלווה תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של משרד הפנים.

אז מה זה בעצם חשב מלווה? מה סמכויותיו של החשב ומה תפקידו?

חשב מלווה ממונה לרשות המקומית מטעם משרד הפנים. סעיף 142ב לפקודת העיריות מעניק סמכות לשר הפנים למנות לרשות חשב מלווה כדי להבטיח בקרה על התנהלות הכלכלית, במידה והיא מתנהלת באופן לא תקין.

החשב רשאי לכהן באותה הרשות המקומית לכל היותר לתקופה של חמש שנים. מסיבות של ניגוד אינטרסים נאסר על החשב המלווה לשמש תפקידים אחרים ברשות המקומית בה הוא מכהן. בסעיף 142ג בפקודת העיריות מפורטות הסמכויות הניתנות לחשב המלווה במסגרת תפקידו בעירייה:

מסים
החשב המלווה בלבד הוא שממונה מרגע תפקידו על גביית מסי הרשות המקומית. עובדי הרשות להם הייתה סמכות בנושא הגבייה מעבירים לחשב המלווה את אחריותם במסגרת תפקידם. לא תינתן הנחה במסי הרשות אלא במקרה בו החשב מאשר זאת. ועדת ההנחות והמועצה המקומית יכולות להעלות הצעות למתן הנחה, אך אלו חייבות להיות מאושרות סופית על ידי החשב.

הבטחות והתחייבויות כספיות

עובדי הרשות המקומית לא ייתחייבו כספית בחוזה, כתב התחייבות, מסמכי תשלום או הסדרי פשרה משפטיים כלשהם, לשום גורם שהוא, אלא אם אישר זאת החשב המלווה מראש. במידה והתחייבו עובדים מבחינה כספית, אין להתחייבות זאת תוקף חוקי אלא אם אישר אותה החשב.

מינויים

לא יתקיימו מינויים ברשות המקומית אלא אם כן אושר המינוי מראש על ידי החשב המלווה. שיקוליו צריכים להיות כלכליים באישורו או מניעתו של תנאי העסקה. יכול החשב למנוע העסקה במידה ומניעיי ההעסקה הם לא כדין.

סמכות


דבר מינויו וכוחו של החשב המלווה יצויין בכל מסמך של הרשות המקומית שיש בו הקשר כלכלי או תקציבי.

ראש הרשות המקומית ועובדיה חייבים למלא אחר הוראות החשב המלווה שניתנו במסגרת סמכויותיו ומכוחן.

כמו כן מתפקידו של החשב לבדוק ולחקור כיצד ומדוע הגיעה הרשות למצב של חדלות פרעון והאם ההתנהלות הכספית של הרשות התנהלה כחוק.

מה הצדדים הטובים של חשב מלווה?

לשחיתות ולקומבינות לדיקטטורה זה רע מאוד אם יש חשב מלווה חיצוני שאמור לאשר כל דבר.

אבל כל זמן שהבטלן פושט הרגל יושב על הכסא, הסיכוי שהעיר תתנהל כראוי קלוש ביותר.

הבטלן פושט הרגל






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה