יום שלישי, 4 בפברואר 2014

הגיע הזמן לטפל בתעסוקה

בס"ד

מאת תושב ביתר

לכבוד "ביתר בתנופה"

אחד ממנועי הצמיחה בכלכלה, ובוודאי גם בעירנו, הוא נושא התעסוקה. לצערינו הרב, הוא אחד המוזנחים בשנים האחרונות. נוספה על כך רק לאחרונה בעיה לא פשוטה. נסגרו "סופרים" ענקיים, שיצרו תחרות מסויימת על ליבם וכיסם של תושבי העיר, שהעסיקו עובדים רבים.
יש חשש כבד שברגע שסניף מסויים ישאר בלעדי בשוק, הוא יעלה שוב את המחירים, וכך יוקר המחיה יעלה. לעיתים הרשתות משתמשות בכל האמצעים כדי שהרשת השנייה "תפשוט רגל" ותצא מהמשחק. עד כדי כך הדברים הגיעו, שרשת מסויימת, בכל פעם שנפתחה רשת אחרת, היתה שולחת מעין מרגל מטעמה, וכל המבצעים היו מועתקים בדיוק לרשת הנ"ל. כך שלתושב כבר לא היתה סיבה ללכת למקום אחר והוא "ננעל" לאותה רשת. ויותר מכך, הרשת הנ"ל היתה מוכנה למכור אפילו במחיר הפסד ואפילו למשך שנה העיקר לא לתת אלטרנטיבה למישהו אחר להצליח. יאמר התושב: "מה איכפת לי? הרי אני קונה בזול? שיריבו ביניהם!" ולא היא. ברגע שהרשת הנ"ל זיהתה שהרשת המתחרה בפשיטת רגל, חזרה שוב והעלתה את המחירים גם לרמת יוקר שלא מביישת חנות מכולת קטנה. שלא לדבר על שינויי מחירים כל כמה ימים בהתאם לאיסטרטגיה של להכות את האזרח בכיס, בעיקר איפה שהוא לא שם לב.
לכאורה עדיין אנחנו בשוק חופשי, ובו יש זכות לכל אחד לתמחר בכמה שהוא רוצה. אבל במקרה הזה, מדובר בהשלכות סביבתיות קשות. גם בהיוצרות של חוסר מקומות עבודה, גם על תנאי שכר בלתי אפשריים, וגם של מונופול סביבתי, שבמהרה יביא עליית מחירים תלולה. כל עוד לא יצא חוק שמגביל עליית מחירים בכל יום, הרשתות יכולות לכאורה לשחק עם המחירים ולהכות את האזרח. תמיד אפשר להסתתר מאחורי החוק. אבל יש גם הוגנות בעסקים. הרי בעירנו מרובת הילדים כן ירבו, כוח הקנייה חזק מאוד. ואין סיבה שלא יהיו מחירים הוגנים ותחרות חופשית והוגנת. הקונים צריכים לדעת, שיש להם כוח. והרשויות צריכות לדעת, שלא להתעלם מהמתרחש ולומר שזה לא הבעיה שלהם.

הכי כדאי

זול ובגדול

מחסני השוק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה